Test Grand Prix på ny bane i
Odense Gokart Hal.

Søndag den 17. september 2000 var No Limit blevet inviteret til at køre et standard 6 heats Grand Prix på den nye bane i Odense Gokart Hal.

Et gratis Grand Prix var tilsyneladende hvad der skulle til, for igen at samle No Limit's medlemmer. Alle havde tilmeldt sig med undtagelse af Rubens Barrichello og Niki Lauda, sidstnævnte nåede dog at ombestemme sig efter en snak med formanden og ikke mindst sin kæreste Eva.
Her skal lyde en tak til Eva for at hjælpe med at få sat lidt liv i Niki igen, hvem nyder ikke at se denne mand med alle hans fagter og udråb når nogen køre forbi ham på banen.
En gammel kending og tidligere topkører Ronnie Petterson, som nu er reserve, var blevet indkaldt som stand-in for Rubens.

Da der var tale om et standard Grand Prix med "kun" 5 omgange pr. heat var dette Grand Prix ikke med i 2000 mesterskabet, ligesom der heller ikke blev foretaget den selvvanlige vægtudligning. Heatplan var der heller ikke lavet, da vi ønskede at teste den nye software i Gokarthallen.

Der var dog sat bødestraf for de kørere som ikke nåede under 24 sekunder i omgangstid.

Starten til første heat gik kl. ca. 15:30 og der blev som selvvanlig gået til den lige fra start, Alesi med sine godt 80 kg. tog føringen og James på 97 kg. dannede bagtrop efter første sving.
At Alesi kunne udbygge sin føring fra omgang til omgang og at det lykkedes James at kører sig op på en andenplads, vel og mærke med et fladt forhjul, har helt sikkert noget at gøre med at disse to kører har trænet en del på den nye bane siden åbningen den 11. august 2000. De var da også de første som frigjorde sig fra presset om at få bøder, ved at kører under 24 sekunder.

Mini Max alias Michael Schumacher (72 kg.) var den 3 som kom under den magiske grænse på 24 sekunder. Specielt ved starterne kunne man se at der blev kørt uden bly, Schummi lavede flere 'raketstarter' og da han samtidig har kørertekniken til at holde sine føringer, var det ofte Schumi som kom først over målstregen.

Fjerde mand under 24 sekunder var Jacques Villeneuve, der ellers havde store problemer på den for ham helt ukendte bane. At han alligevel kunne køre under de 24 sekunder skyldes at James Bond kørte bag ham, som et andet godstog, og på store dele af banen skubbede Villeneuve foran sig. Retfærdigvis skal det dog nævnes at Jacques Villeneuve i sit næstsidste heat slog sin egen tid, denne gang uden hjælp fra 007.

Femte og sidste mand der slap for bødestraf blev Jan Magnussen, der i sidste omgang i sit sidste heat kørte 23.955.
I øvrigt skal Magnussen fremhæves som den bedst kæmpende kører, han lavede mange giftige men fair overhalinger og ingen nævneværdige fejl. Spørgsmålet er hvad der var sket hvis Magnussen havde været lidt mere heldig med kart lodtrækningen.

Hvad omgangstider angår må det vel betegnes som en mindre overraskelse at 'dødskøreren' Ronnie Petterson formåede at kører hurtigere end de fire af klubbens faste medlemmer, der alle må have haft svært ved at falde i søvn om aftenen. At blive sat på plads af en reserve - i skulle skamme jer.
Selvom der nu er gået snart 4 år siden Ronnie trak sig som fast medlem og blev reserve, har hans indstilling til gokart ræs ikke ændret sig væsentligt, hvem husker ikke da han overhalede for gult lys i Brøndby.
Ved dette Grand Prix skilte Ronnie sig ud fra de faste medlemmer ved at være eneste der modtog advarsler (læg mærke til at advarsler skrives i flertal) for beviste og meget tydelige afkørsler af andre kørere. Måske var det en idé at Ronnie tog sig en snak med Jean Alesi der uden tvivl ville kunne lære Ronnie at camouflere sine svinestreger lidt bedre.
Nu idømmes der jo strafpoint sammen med advarslerne og de to advarsler Ronnie fortjent blev tildelt, resulterede i 5 (1+4) straf point, hvilket sendte Ronnie ned på sidste pladsen. Havde Ronnie ikke været så unfair og kørt med lidt mere manér kunne han være endt 3 pladser højere på en delt 7. plads sammen med Emerson. "Med ærlighed kommer man længst".

De 4 som tidsmæssigt blev sat på plads af Ronnie nævnes herunder i rækkefølge - den, lad os kalde det, mindst langsomme først.

Emerson Fittipaldi viste endnu engang at der ikke er nogen grund til at stoppe med at køre gokart fordi man bliver pensioneret, ved at være meget opmærksom på ideallinjen og undgå fejl, sikrede han sig, som nævnt ovenfor, en 7. plads.

Niki Lauda var som altid tændt og fulgte godt med, trods de lidt langsomme omgangstider. Niki var med i kampen om den sidste plads på sejrsskamlen, sammen med Jan og James, men da Jan Magnussen udnyttede den chance han fik for selv at afgøre det var der nu kun 4. pladsen tilbage at kæmpe om, og Niki skulle vinde sit sidste heat for at komme i omkørsel med James. Presset må have været for stort eller også var armmusklerne for små, for Niki Lauda sluttede sit sidste heat med en 3. plads og måtte tage til takke med en samlet 5. plads.

Malcolm Campbell beviste med en samlet 8. plads og en omgangstid på næsten et ½ sekund over bødegrænsen, at det ikke er nogen god idé at stille op med alkohol i blodet.
Sir Malcolm havde endvidere for travlt med at holde øje med om nogen af de forankørende vinkede til ham, hvilket resulterede i at han gang på gang blev overhalet.

Langsomste tid blev sat af Jamie Redknapp der uden tvivl ville kunne kører hurtigere, hvis han i stedet for hele tiden at sidde og kigge sig tilbage over skulderen, ville koncentrerer sig om næste sving.
Når det så er sagt, bør det konstateres at det på ingen måde en nemt at komme forbi Jamie, i modsætning til f.eks. Sir Malcolm.

James Bond kørte hurtigste omgang på 23.508. Dette blev kommenteret af Schumi der mente at Bond havde brugt mindst kr. 2500,00 siden åbningen af den nye bane på at nå derned. Der er 25 kg. forskel på Schumi og 007 så der er ikke noget at sige til at det er svært for Schumi at acceptere kendsgerningerne. 

Alle køreres bedste omgangstider kan ses ved at klikke her.

I sidste heat skulle Michael Schumacher vinde for at opnå omkørsel med Jean Alesi, og efter endnu en kanonstart var det kun en formssag at kører heatsejren hjem for Schumi.
Softwaren i gokarthallen afgjorde lodtrækningen til omkørslen til Alesi's fordel; Jean Alesi i kart nr. 1 og Michael Schumacher i kart nr. 2.
Omkørslen blev kørt i et heat over 3 omgange og der var ikke så meget at gøre for Schumacher der ikke nåede forbi Alesi i starten.
Et STORT tillykke til Jean Alesi og en tak for øllene.

Den samlede stilling passer ikke helt sammen med omgangstiderne, så for god ordens skyld kommer den samlede stilling fra test grand prix'et herunder:

 
1 Jean Alesi 7
2 Michael Schumacher 7
3 Jan Magnussen 12
4 James Bond 13
5 Niki Lauda 15
6 Jacques Villeneuve 18
7 Emerson Fittipaldi 19
8 Malcolm Campbell 21
9 Ronnie Petterson (R) 22
9 Jamie Redknapp 22

Konsekvensen af test grand prix'et må være at vi fortsat skal benytte vægtudligning, da vægt forskellen spiller for stor rolle, specielt ved starten har vægten stor betydning.
Vi bliver også nød til selv at lave vores heatplan for fremtiden, da heatfordelingen i det nuværende software ikke laver fordelingen jævn nok til et No Limit Grand Prix. Nogen kørere startede i samme kart 5 ud af 6 gange?
Da banen ikke er speciel nem at overhale på bør antal omgange pr. heat forhøjes til minimum det dobbelte, så skulle det også være muligt at komme forbi kørere der bruger Jamie Redknapp's teknik.
Omkørslen om placeringer i tilfælde af pointlighed er ikke en acceptabel afgørelse da det kommer meget mere an på kart lodtrækningen end på køreregenskaber.
Skal der være omkørsel bør der i stedet køres 3 omgange på tid i samme kart, den der har den hurtigste omgangstid vinder.

De fleste af ovenstående krav plejer at være opfyldt når vi kører løb i No Limit regi, men da mange af reglerne er lavet for over 4 år siden, var det godt at få bekræftet at de stadig er logiske.

Når ovenstående er på plads skulle rammerne for et succesfuldt Grand Prix så absolut være til stede på vores ny hjemmebane, og alle kan se frem til næste Grand Prix.

Slutteligt skal det oplyses at Jean Alesi og James Bond efter de var færdige med deres øl tog en 7 minutters træningstur, der blev splittet op i to så der kunne køre lige meget i hver kart. Ingen af dem var rigtigt tilfredse med de tider som blev kørt under Grand Prix'et. Og ville lige give det en ekstra chance. Det lykkedes imidlertid ikke for nogen af dem at slå deres personlige rekorder, Bond nåede ned på 23,237 og Alesi kørte 23.572. Begge kørte hurtigst i kart nr. 4.
Under rekord forsøget stod Farfar og Schumi med 'øjene på stilke' for at se om de kunne lure klubbens to hurtigste kørere noget teknik af. Om det lykkedes kan kun tiden vise.
 

Kommentarerer til ovenstående kan sendes til No Limit, hvorefter det vil blive offentliggjort her på siden.