Test Grand Prix på ny bane
i
Odense Gokart Hal.
Søndag den 17. september 2000 var No Limit blevet
inviteret til at køre et standard 6 heats Grand Prix på den nye bane i
Odense Gokart Hal.
Et gratis Grand Prix var tilsyneladende hvad der skulle til, for igen
at samle No Limit's medlemmer. Alle havde tilmeldt sig med undtagelse af
Rubens Barrichello og Niki Lauda, sidstnævnte nåede dog at ombestemme
sig efter en snak med formanden og ikke mindst sin kæreste Eva. Da der var tale om et standard Grand Prix med "kun" 5 omgange pr. heat var dette Grand Prix ikke med i 2000 mesterskabet, ligesom der heller ikke blev foretaget den selvvanlige vægtudligning. Heatplan var der heller ikke lavet, da vi ønskede at teste den nye software i Gokarthallen. Der var dog sat bødestraf for de kørere som ikke nåede under 24 sekunder i omgangstid. Starten til første heat gik kl. ca. 15:30 og der blev som selvvanlig
gået til den lige fra start, Alesi med sine godt 80 kg. tog føringen
og James på 97 kg. dannede bagtrop efter første sving. Mini Max alias Michael Schumacher (72 kg.) var den 3 som kom under den magiske grænse på 24 sekunder. Specielt ved starterne kunne man se at der blev kørt uden bly, Schummi lavede flere 'raketstarter' og da han samtidig har kørertekniken til at holde sine føringer, var det ofte Schumi som kom først over målstregen. Fjerde mand under 24 sekunder var Jacques Villeneuve, der ellers havde store problemer på den for ham helt ukendte bane. At han alligevel kunne køre under de 24 sekunder skyldes at James Bond kørte bag ham, som et andet godstog, og på store dele af banen skubbede Villeneuve foran sig. Retfærdigvis skal det dog nævnes at Jacques Villeneuve i sit næstsidste heat slog sin egen tid, denne gang uden hjælp fra 007. Femte og sidste mand der slap for bødestraf blev Jan Magnussen, der
i sidste omgang i sit sidste heat kørte 23.955. Hvad omgangstider angår må det vel betegnes som en mindre
overraskelse at 'dødskøreren' Ronnie Petterson formåede at kører hurtigere
end de fire af klubbens faste medlemmer, der alle må have haft svært
ved at falde i søvn om aftenen. At blive sat på plads af en reserve -
i skulle skamme jer. De 4 som tidsmæssigt blev sat på plads af Ronnie nævnes herunder i rækkefølge - den, lad os kalde det, mindst langsomme først. Emerson Fittipaldi viste endnu engang at der ikke er nogen grund til at stoppe med at køre gokart fordi man bliver pensioneret, ved at være meget opmærksom på ideallinjen og undgå fejl, sikrede han sig, som nævnt ovenfor, en 7. plads. Niki Lauda var som altid tændt og fulgte godt med, trods de lidt langsomme omgangstider. Niki var med i kampen om den sidste plads på sejrsskamlen, sammen med Jan og James, men da Jan Magnussen udnyttede den chance han fik for selv at afgøre det var der nu kun 4. pladsen tilbage at kæmpe om, og Niki skulle vinde sit sidste heat for at komme i omkørsel med James. Presset må have været for stort eller også var armmusklerne for små, for Niki Lauda sluttede sit sidste heat med en 3. plads og måtte tage til takke med en samlet 5. plads. Malcolm Campbell beviste med en samlet 8. plads og en omgangstid på
næsten et ½ sekund over bødegrænsen, at det ikke er nogen god idé
at stille op med alkohol i blodet. Langsomste tid blev sat af Jamie Redknapp der uden tvivl ville kunne
kører hurtigere, hvis han i stedet for hele tiden at sidde og kigge sig
tilbage over skulderen, ville koncentrerer sig om næste sving. James Bond kørte hurtigste omgang på 23.508. Dette blev kommenteret af Schumi der mente at Bond havde brugt mindst kr. 2500,00 siden åbningen af den nye bane på at nå derned. Der er 25 kg. forskel på Schumi og 007 så der er ikke noget at sige til at det er svært for Schumi at acceptere kendsgerningerne. Alle køreres bedste omgangstider kan ses ved at klikke her. I
sidste heat skulle Michael Schumacher vinde for at opnå omkørsel med
Jean Alesi, og efter endnu en kanonstart var det kun en formssag at
kører heatsejren hjem for Schumi. Den samlede stilling passer ikke helt sammen med omgangstiderne, så for god ordens skyld kommer den samlede stilling fra test grand prix'et herunder: |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Konsekvensen af test grand prix'et må være at vi fortsat skal benytte vægtudligning, da vægt forskellen spiller for stor rolle, specielt ved starten har vægten stor betydning. Vi bliver også nød til selv at lave vores heatplan for fremtiden, da heatfordelingen i det nuværende software ikke laver fordelingen jævn nok til et No Limit Grand Prix. Nogen kørere startede i samme kart 5 ud af 6 gange? Da banen ikke er speciel nem at overhale på bør antal omgange pr. heat forhøjes til minimum det dobbelte, så skulle det også være muligt at komme forbi kørere der bruger Jamie Redknapp's teknik. Omkørslen om placeringer i tilfælde af pointlighed er ikke en acceptabel afgørelse da det kommer meget mere an på kart lodtrækningen end på køreregenskaber. Skal der være omkørsel bør der i stedet køres 3 omgange på tid i samme kart, den der har den hurtigste omgangstid vinder. De fleste af ovenstående krav plejer at være opfyldt når vi kører løb i No Limit regi, men da mange af reglerne er lavet for over 4 år siden, var det godt at få bekræftet at de stadig er logiske. Når ovenstående er på plads skulle rammerne for et succesfuldt
Grand Prix så absolut være til stede på vores ny hjemmebane, og alle
kan se frem til næste Grand Prix. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentarerer til ovenstående kan sendes til No Limit, hvorefter det vil blive offentliggjort her på siden. | ||||||||||||||||||||||||||||||